ЩО НЕОБХІДНО ЗНАТИ У РАЗІ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ НЕРУХОМОСТІ

Першим кроком для купівлі-продажу нерухомості є перевірка відсутності перешкод для продажу

Відповідно Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України  № 296 (далі – Порядок № 296) при підготовці до посвідчення правочинів про відчуження нерухомого майна нотаріусом перевіряється відсутність заборони відчуження, обтяження нерухомого майна іпотекою, арешту майна, шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Договори про відчуження майна платником податків, активи якого перебувають у податковій заставі, посвідчуються за умови письмової згоди відповідного податкового органу, а при наявності обтяження іпотекою для укладання договору купівлі-продажу вимагається згода іпотекодержателя, якщо продаж не заборонений іпотечним договором.

Звертаємо увагу на те, що покупець має можливість самостійно перевірити наявність заборон, отримавши інформацію з реєстрів на сайті он-лайн будинку юстиції.

 

Другим кроком є  підготовка всіх необхідних документів для відповідного правочину.

Для продажу об’єкта нерухомості продавцю необхідно підготувати такий пакет документів:

  • документ, що посвідчує особистість (паспорт);
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків(ідентифікаційний код);
  • свідоцтво про народження дітей;
  • статут, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та документи, що підтверджують повноваження органів та/або посадових осіб;
  • дозвіл органів опіки та піклування на відчуження нерухомого майна в інтересах неповнолітніх дітей або недіє­здатних, з обмеженою дієздатністю громадян;
  • свідоцтво про шлюб або про розірвання шлюбу, свідоцтво про смерть чоловіка/дружини (у разі якщо продавець перебуває (перебував) у шлюбі);
  • заява (згода) чоловіка/дружини на продаж об’єкта нерухомості, що перебуває у спільній власності подружжя;
  • заява учасників спільної часткової власності про відмову від здійснення права переважної купівлі частки майна, що продається, або письмове повідомлення усіх інших учасників спільної часткової власності (як фізичних, так і юридичних осіб) про свій намір продати свою частку іншій особі у разі продажу частки у праві власності на нерухоме майно;
  • технічний паспорт на об’єкт нерухомості;
  • експертна грошова оцінка нерухомого майна;
  • документ, що посвідчує право власності фізичних чи юридичних осіб на нерухоме майно;
  • витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку при відчуження земельної ділянки, а при відчуженні дому без земельної ділянки – розмір та кадастровий номер.

Також, сторони повинні пам’ятати про те, що фізичні особи мають право проводити розрахунки між собою готівкою до 50 тисяч гривень, якщо сума більше – розрахунки повинні здійснюватися тільки в безготівковій формі.

При відчуженні нерухомості Продавець повинен сплати податок на доходи фізичних осіб.

Відповідно до ст.ст. 167.2, 172.2 Податкового кодексу України  (далі – ПКУ) ставка податку складає 5% від ціни зазначеної в договорі купівлі-продажу, яка не може бути нижче оціночної вартості такого об’єкта.

Згідно ст. 172.1 ПКУ не оподатковується податком дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну) нерухомості не частіше одного разу протягом звітного податкового року та за умови, перебування такого майна у власності платника податку понад три роки.

Звертаємо увагу на те, що це лише загальні питання. За більш детальною інформацією та консультацією  в АО «Аурум Лекс».